söndag 19 maj 2013

Träningspass i Töreboda

Pingstdagen 2013 och lite fiske på agendan, sammanstrålade med Pierre "Pirre" Eriksson och Patrik "Putte" Rosenqvist i Töreboda. Kanalen som varit nästan tömd på vatten under våren hade nu återfått normal status, vilket var tur för den gamla hjulångare som stävade förbi under passet. Vädret var lite småmulet med lätt regn när grejorna skulle plockas upp, dock var luften behaglig efter senaste veckans värmebölja.

Så till fisket, jag har ju ett SM som pockar på uppmärksamhet om två veckor i Växjö. Enligt rykten så är match och feederfiske heta metoder där och därför är finslipning målet med denna dag. Har ju just köpt mig nya match och ett nytt feederspö så här ska testas. Det visade sig att jag inte var ensam om att fokusera på matchfiske, Pirre plockade även han upp matchspöt. Putte plockade dock upp TAP och något långspö och efter ett tags fiskande så visade det sig vara bäst metod. Jag hade för visso inte räknat med något annat då det brukar nappa bra här på takeapart.

Jag kan säga att när det gäller matchmete så är jag VÄLDIGT oslipad, likaså att mäska med slangbella. Som tur var så spred även Pirre bollarna högt och lågt så jag slapp att känna mig ensam om denna ädla konst. Efter att jag formligen bombaderat stenarna på andra sidan med bollar började jag till slut få in en och annan träff, tur att det är träning. Mitt matchmeteflöteslager är tunt, inte mycket att hänga på mer än ett något för tungt matchflöte, det var ju å andra sidan inte svårt att nå andra sidan. Fick några småmörtar och en större mört samt även till slut en brax. Pirre fick ett 15-tal mörtar och Putte fick 15 braxar, en del småmört mm och vann vårt pass med råge.

I slutet av vårt gemensamma pass trasslade mitt matchmete och jag övervägde att åka hem tillsammans med Patrik och Pierre som samåkt, själv hade jag egen bil. Hade ju dock tänkt testa feederfiske också och tog mig i kragen, så när de andra åkte hem tacklade jag upp feederspöt. Patrik sa åt mig att han ville ha en rapport på min blogg och det får han här nu.

Tryckte feedern full med mäsk samt en vit och en röd maggot på kroken, skickade över mot andra sidan och fick ett fint kast direkt varför linan fick gå i clippet. Fick faktiskt en liten mört och i nästa kast en liten björkna. Fortsatte med maggotar på kroken, fick då en kraftigare dragning då en fin braxen svalde betet. Gick över till mask och tryckte feedern full vid varje kast, snart så vaknade fisket till ordentligt och jag fick braxen i nästan varje kast. Missade några napp och tappade ett par och kunde till slut summera åtta fina braxar och en skaplig abborre med feederspöt. Man kan säga att feederfiske funkade fint och gav mig ett riktigt trevligt fiske så att jag plockade ihop grejorna med lätt och glatt sinne.

Dagens fångst

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar