söndag 27 april 2014

Lidköping 140427

Vindstilla, klarblå himmel, men ändå lite kylslaget i luften var förutsättningarna för första deltävlingen DM individuellt. Kylan i luften tillsammans med skuggan under träden gjorde att jag valde jackan efter ett försök att få friheten av att fiska i tunn långärmad träningströja inledningsvis. Utan tvekan var dock förutsättningarna för en härlig dag vid Lidan optimal kunde vi tio trogna metare som samlats konstatera.

Lottningen gav mig B4 (näst kantplats), kantplatsen nedströms tog Daniel Blom hand om och blev därför min granne till höger. Till vänster satt Tomas Leijon som utav någon anledning har för vana att hamna just där, vore man skrockfull skulle man tro att det är någon mening bakom. Tomas som förövrigt så sent som förra helgen (påskhelgen) pimpelfiskat i Jämtland och förklarade till bilderna av några biffiga abborrar i hans telefon hur underbart det är där uppe och hur hemskt det är att vara tillbaka hit ner igen, jag undrade om han inte borde flytta dit, och jo, det skulle han vilja. Nåja, tillbaka till verkligheten. Den andra kantplatsen uppströms närmast cykelbron nöp Håkan Wallin i sällskap med Patrik Rosenkvist och Charles Fasth. På mittenplatserna satt Pelle Hagman, Jan Persson, Mikael Hjelm, Pierre Eriksson.

När startskottet i form av Challes starka stämma "börja fiska" ljöd tror jag vi alla räknade med att björknor och mörtar skulle kasta sig på våra maggotagnade krokar direkt men så blev nu inte riktigt fallet för det visade sig att de var sparsamt förekommande. Jag fick förvisso några snabba småbjörknor relativt direkt medans Daniel mumlade något om brända fiskar och Leijon inte alls fick kontakt med långspöt. Jag frågade Daniel om det var stora fiskar han brände och ja, det var det sa han, detta innebar givetvis att jag hängde på en fin lagom stor mask tillsammans med ett par maggotar.Daniel lyckades så börja kroka de där stora fiskarna på hans plats som visade sig vara braxnar i varierande storlek från halvkilot och uppåt. Det tog ytterligare en stund innan jag fick kontakt med dem men när jag såväl äntligen fick en kom det två snabba till direkt efter ungefär som ett stimm som simmade förbi min plats och så vidare till Leijon som nu också fick kontakt.

Resterande tävlingstiden gick åt till att försöka hitta rätt med tackel och mäskning men jag kännde aldrig att jag fick till det ordentligt och fick därför se mig slagen med dubbla vikten av Daniel som i en stabil ström håvade brax efter brax. Dock räckte min vikt till andraplatsen på B följt av Leijon, Pierre och Jan. På A visade Rosenkvist var skåpet ska stå genom att med 22 kilo vinna före Challe som fick 18 kilo, grymma vikter, rutin is da shit. Håkan med 12 kilo kom trea före Pelle och Hjelm.

Innan start, så gott som vindstilla och klarblå himmel

Daniel Blom väger in

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar