söndag 8 juni 2014

Mariestad 140608

DM2 fiskades vid "potatislagret" i Mariestad, sträckan från trädet till bäcken så klart. Denna sträcka som jag fiskat vid ända sedan juniorsben till numer lite äldre och segare varianter. Jag har massor av minnen på bra braxenfiske härifrån, vi (på den tiden, Benny Svensson, Jörgen Sundh och Olle Andersson) brukade sitta vid trädet som var favvostället på sträckan. Här var det nästan alltid nappgaranti på långspö, lite närmare bäcken brukar matchspö ge bättre utdelning.

Jag visste att lottningen skulle vara viktig, hoppades såklart på kanten vid trädet då jag vet att den kanten kan vara riktigt bra. Så lottning, och Pelle Hagman drar första pengen, A1, ok, givetvis så rök min favvoplats direkt. jaja, det finns ju en kant till. När den andra kanten plockades av Patrik Rosenkvist tyckte jag att det inte spelade så stor roll var på sträckan jag skulle hamna, det slutade med att jag hamnade på A3 med Hjelm till vänster och Challe till höger.

Jag var på strålande humör när jag plockade upp grejorna, det var också vädret med stekande sol och varma vindar i ryggen. Då Pelle och Hjelm började mobba mig för att vara övertänd.

När så starten gick så började jag fiska löja medsamma, taktiken var att köra på tills jag såg någon i närheten som drog större fisk, om så inte skedde så tänkte jag köra hela tävlingen. Det tog emellertid inte lång stund förrän Pelles plats bjöd på för fiskare härliga ljud från drillning av stor brax. Även Hjelm fick några lite större mörtar (tror jag). Tänkte att jag får väl ge mig med löjan lite då de är väldigt små här och jag ville gärna dryga ut med några större fiskar. Gick därför på takeapart och fick några fiskar, dock inga stora. Gick över till Bolospöt och tänkte att jag ska nu ge det en ordentlig chans. Jag hade grundat med slangbella en bit över mitten på ån och svingade ut grejerna med mask och maggot som fick gå med bottensnudd. Drev och drev, missade ett napp och fick en miniskimmer, trotts lite justeringar och lite variation i längd på kasten så ville det sig inte.

Resten av tävlingen varvade jag med feeder, tp och löja, blev inga stora fiskar för mig och vägde till slut in 1460 gramm och slutade trea på sektionen. Pelle förvaltade kantplatsen väl och vann vår sektion före Challe. B-sektionen vanns storstilat av Patrik Rosenkvist med 11 kilo följd av Jan Persson på knappt fem kilo.

Sammanfattningsvis, vad har denna tävling lärt mig? Ja, lite svårt att svara på det, kanske att jag inte ska fiska riktigt så långt ut med bolo och feeder nästa gång eftersom det inte verkar behövas. I övrigt så kan man åter konstatera att det är ett tufft sällskap man tampas med, men det gör bara utmaningen desto roligare.

Over and out!
Totalsegraren Patrik Rosenkvist med drygt 11 kilo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar